Videnskablige undersøgelser

Nogle mennesker lider af symptomer på depression i løbet af vintermånederne, med symptomer at ophøre i løbet af forårs-og sommermånederne.

Disse symptomer kan være et tegn på Seasonal Affective Disorder (SAD).

SAD er en stemnings lidelse forbundet med depression og relateret til sæsonmæssige variationer af lys.

SAD påvirker op mod 25.000 mennesker i Danmark, hver vinter mellem september og april, det topper i december, januar og februar.

'Vinter depression' er en mildere form for SAD, som påvirker endnu flere mennesker.

Statistik:

  • Tre ud af fire SAD ramte er kvinder.
  • De håreste ramte ligger i aldersgruppe mellem 18 og 30 år.
  • SAD forekommer i både på den nordlige og sydlige halvkugle, men det er meget sjældent hos mennesker der bor inden for 30 breddegrader for Ækvator.
  • Sværhedsgraden af ​​SAD afhænger både af en persons sårbarhed over for lidelsen, og hans eller hendes geografiske placering.

Symptomer:
En diagnose af SAD, er sansynlig og kan foretages på baggrund af tre på hinanden følgende vintre med symptomer, der samtidig skal være helt væk i forårs- og sommermånederne:

Depression:
elendighed, skyld, tab af selvværd, håbløshed, fortvivlelse og apati.

Angst:
spænding og manglende evne til at tolerere stress.

Humørsvingninger:
Ekstreme af humør og i nogle perioder med mani i foråret og sommeren.

Søvnproblemer:
ønsket om at sove længe / over sig, vanskeligheder med at forblive vågen, eller nogle gange urolig søvn og vågner al for tidlig om morgen.

Sløvhed:
følelse af træthed og manglende evne til at udføre normale rutine.

Overspisning:
trang til stivelsesholdige- og søde fødevarer, der resulterer i vægtøgning.

Sociale problemer:
irritabilitet og ønske om at undgå social kontakt.

Seksuelle problemer:
tab af lyst og nedsat interesse i fysisk kontakt.

Årsager
Da sollys altid har påvirket de sæsonbestemte aktiviteter dyr (dvs. reproduktionscyklus og dvaletilstand), kan SAD være en ureffekt af denne sæsonbetonede lys variation i mennesker.

Som sæsonen skifter
er der også et skifte i vores "biologiske indre ur" eller døgnrytme, som for en stor del skyldes ændringer i mængden af sollys.

Biologiske ur
Dette betyder at vores biologiske ur kan være ude af "trin" med vores daglige tidsplaner.

Søvnrelateret hormon
Melatonin, en søvnrelateret hormon, der udskilles af pinealkirtlen i hjernen, har været forbundet med SAD.

Dette hormon, som kan forårsage symptomer på depression, udskilles ved forøgede mørke. Hvilket betyder at når dagene er kortere og mørkere, stiger produktionen af ​​dette hormon.

Lys
Lysbehandling eller lysterapi har vist sig at undertrykke hjernens produktion af melatonin.

Selv om der pt. ikke er flere store undersøgelser til at understøtte ovennævnte. Viser al behandling af lysterapi vist sig at være effektiv i op til 85 procent af de diagnosticerede tilfælde.

Svære tilfælde
Patienter placeres i en lyskilde (lampe) med op til ti gange større intensiteten end ​​normal boligbelysning, og op til fire timer om dagen. Patienterne kan udføre normale aktiviteter såsom at spise eller læse, mens de gennemgår behandling.

Milde symptomer
Her kan man tilbringe mere tid udendørs i løbet af dagen, eller ommøbelere bolig og arbejdsplads så man får større lysindfald fra vinduer og døre.

Udlandsrejser
en rejse sydpå i vinterhalvåret kan også være med til at fortrænge vinterdepressionens mørke skyer.

En undersøgelse
viste, at en times gåtur i vinteren sollys var lige så effektivt som to og en halv time under stærkt kunstigt lys.

Udestuer og vinterhaver
I steden for at bruge tid og betale dyrt for ovennævnte behandlinger, har nye undersøgelser vist at mennesker med udestuer og vinterhaver, og som benytter disse i vinterhalvåret, ikke har disse lidelser.

Hvis lysbehandling ikke virker
kan et antidepressivt lægemiddel vise sig effektiv til at reducere eller eliminere SAD symptomer, men der kan være uønskede bivirkninger at overveje.
Diskuter dine symptomer grundigt med din læge.

Mere information

Artikler på:

Netdoktor.dk -1

Netdoktor.dk - 2

Amerikanske artikler

www.nmha.org